Akkurat nå, i hagen min og langs de stier som jeg ellers ferdes på.

tirsdag 31. januar 2012

Anbefaling for den drueinteresserte!

Ja folkens, det nærmer seg vår! Og det legges i disse dager planer for sesongen på høyt nivå hos de fleste hage- og drivhusinteresserte, vil jeg tro.


Den Hemmelige Hagen har fra tid til annen fått spørsmål om druer, etter at jeg ved flere anledninger her på bloggen har vist fram min hages stolthet, drueplanten Summerset Seedless. Har god erfaring med denne, plantet rett i jorden inne i drivhuset. En hardfør riktbærende plante, med søte rosafiolette, stenfrie druer.



Jeg er nybegynner når det gjelder druedyrking, og overlater derfor til ekspertene å komme med de klokeste rådene. Derfor anbefaler jeg deg som er interessert i å vite mer om druedyrking, å ta en titt inn på hjemmesiden til  Rusvik vinplanter .


Her formidles 20 års erfaring med ulike druesorter til utendørsdyrking i Norge.


På hjemmesiden til Rusvik vinplanter kan du lese om de ulike sortene, samt finne nyttig dyrkingsveiledning. Her kan man også bestille drueplanter. Forøvrig herfra planten min kommer fra. Hos Rusvik vinplanter vil du finne:

"Stort utvalg av herdige og svært tidlige sorter for utendørsdyrking og til veksthus. Velsmakende spisedruer med blå, gul eller rød farge, også kjernefrie. Utmerkete rødvins og hvitvinssorter og sorter til druesaft. Pottede planter og barrotsplanter" (Ref. Rusviks hjemmeside).


Ja, da blir det kanskje druedyrking hos deg også i år?


 Lykke til!


4 kommentarer:

stallnilsen sa...

Så artig, druer har æ aldri prøvd her , trur ikke de trives i nord....men man vet nu aldri, det e nu ei fin tid vi har fremfør oss, og planlegge hagesesong og sont :)

Ha en fin kveld, hilsen Lisbeth :=)

Åshild sa...

Drivhus og druer står på lista her etterhvert. Det er bra at noen har gjort erfaringer.

Inger Marie sa...

Dette ser da veldig flott ut....og godt du deler erfaringer :)
Takker for dine varme og gode ord..blir både rørt og glad..:)
Kjempekoslig at du blir med på mitt 1-årsjubileum:))

Merethe sa...

Tusen takk skal du ha for at du laget et slikt flott innlegg om druer. :) Her skal det bestilles ;) Kjenner at jeg gleder meg til våren. klem Merethe